masturat

masturat

usaha atas iman

Friday, November 9, 2012

Bayan Maulana Saad al-Kandahlawi

Assalamu'alaikum..

Tuan-tuan yang mulia,
Satu perkara yang perlu kita yakin apabila umat ini secara ijtimae (collectively) meninggalkan kerja menyeru kepada agama, maka umat akan meninggalkan agama dan tidak mampu untuk istiqamah dalam amalan. Ini adalah perkara yang hak.

Tuan-tuan yang mulia,
Hadrat Abdullah Ibnu Huzaifah r.a. buat usaha di Rome, Raja Rome telah tangkap mereka dan seru mereka kepada agama Nasrani. Kalau mereka setuju setengah dari negara akan diserahkan kepada Hadrat Abdullah. Hadrat Abdullah berkata, 'Bukan setengah, malahan seluruh negara kamu, bahkan semua negara Arab diserahkan kepada kami untuk kami meninggalkan agama Nabi s.a.w. sekelip mata pun, kami tidak akan sedia'. Pengakuan ini akan ada dalam diri umat ini jika setiap individu menyeru manusia kepada agama.

Maulana Saad menekankan lagi bahawa dakwah Illallah ialah bukan fardhu kifayah tetapi fardhu ain. Jika umat faham dakwah adalah fardhu ain mereka akan mengamalkannya tetapi jika mereka faham ia adalah fardhu kifayah, susah bagi mereka untuk membuat usaha dakwah. Perkara ini kita kena faham dan masukkan dalam hati kita. Umat ini dahulu ijtimae (secara berjemaah), mengapa kini ia berpecah-belah dan bagaimana mereka mudah tukar agama. Pada hal Sahabat r.a. sanggup dicampak dalam api tetapi untuk tukar agama tidak sekali-kali mereka sanggupi. Ini merupakan keistimewaan dakwah, kesan dari dakwah, bahawa dakwah adalah untuk istiqomah dalam agama.

Dalam kehidupan seseorang individu amat bahaya jika kehidupan sekelilingnya tanpa agama. Oleh kerana tidak ada dakwah dia tidak mampu mengawal dirinya daripada kesesatan. Oleh itu kita kena fahamkan dalam hati bahawa dakwah adalah ibadah. Kedua-dua perkara ini (yakni dakwah dan ibadah) adalah selari dan berterusan, ia berjalan serentak.

Dengan dakwah akan mewujudkan kemampuan mengamalkan agama dari sudut akidah, syariat, kehidupan, muamalat bahkan keseluruhan agama. Dia akan menjadi benar-benar orang Islam (bila ia dapat kumpulkan dakwah dan ibadah). Dalam Al-Quran jelas disebut

ومن أحسن قولا ممن دعا إلى الله وعمل صالحا وقال إنني من المسلمين

Tiada siapa yang terlebih elok agamanya daripada orang yang ada kedua-duanya sekali iaitu menyeru kepada Allah dan amal. Ayat ini memberi makna penekanan, selain daripada orang yang mengumpulkan dakwah dan ibadah tidak mungkin seseorang itu lebik elok agamanya. Ketinggian usaha dakwah menyebabkan ibadat saya, muamalat saya, hubungan dengan Allah memberi kesan iaitu istiqomah dalam agama. Ia menjadi perkara asas, menjadikan umat ini secara ijtimae menyeru kepada yang hak, setiap individu menjadi da'ie menyeru kepada hak sehingga dia terselamat daripada menjadi orang yang diseru kepada batil.

Tuan-tuan yang mulia,
Setiap orang beriman kita perlu membawa mereka kepada agama. Ramai orang salah faham, mereka fikir dakwah untuk orang lain. Zaman sekarang banyak saluran boleh digunakan untuk dakwah orang lain, sebab itu mereka fikir dakwah dari rumah ke rumah, lorong ke lorong, pintu ke pintu tidak perlu dilakukan lagi. Dakwah iman untuk diri mukmin itu sendiri. 'Ya aiyuhallazi naamanu aminu' ertinya 'wahai orang beriman, berimanlah kamu'. Orang beriman lebih berhak atas Kalimah. Allah yang memerintahkan, wahai orang-orang beriman jadilah orang beriman. Maksudnya, yang penting kita kendak memperkuatkan iman dan yakin dalam diri kita. Maulana Ilyas rah.a berkata kalau hendak diletakkan nama keatas usaha ini, dia lebih suka dinamakan ‘Usaha Atas Iman’.

Ingin saya mengingatkan tuan-tuan yang mulia, langkah pertama usaha ini ialah membetulkan iman dan yakin kita. Dalam majlis-majlis samada ijtimae (secara jemaah) atau infradi (secara individu) keimanan mestilah mengatasi daripada yang lain. Hendaklah lagi dan lagi, berulang-ulang kali kita hendaklah memperkatakan tentang keimanan, yakin dengan janji-janji Allah walaupun tidak nampak dengan mata zahir. Untuk wujudkan perkara ini kita kena dakwah, cerita, cakap lagi dan lagi tentang kehebatan dan kebesaran Allah swt. Dengan dakwah akan wujud peningkatan dalam amal. Dakwah dan amal saling memerlukan antara satu sama lain. Bila dakwah kurang, amal akan menjadi kurang. Hari ini bila kita tertinggal dalam dakwah, kita terasa kekurangan dalam amal. Bila amal kurang bermakna kita kurang berdakwah. Iman jadi lemah, godaan syaitan akan menjadi kuat. Dakwah menjadi sumber kekuatan dalam amalan. Dakwah menjadi pemangkin kepada amal. Apa-apa asbab yang bertentangan dengan amal, rupa bentuk benda yang bertentangan dengan amal dan bertentangan dengan akhirat tidak dapat kita memahami hakikatnya tanpa kita takluk kepada Allah swt. Kita perlu tahu melalui dakwah apa faedah yang akan kita dapat, ada kesempurnaan amal yang kita dapat laksanakan.

Untuk mendapatkan, memperbaharui iman ialah dengan mengenal Allah swt, memahami kudrat Allah swt, semua makhluk perlu diperkenalkan dengan kekuatan, kebesaran Allah swt. Akan datang satu masa, kiamat akan berlaku, pada masa itu semua peraturan alam akan binasa. Semua makhluk dicipta untuk mengenal Allah swt. Kita mengenal yang mencipta dari ciptaannya. Semua benda-benda Allah cipta untuk kita lihat akan kehebatan Allah. Makhluk Allah dijadikan untuk menghubungkan antara dia dengan kehebatan Allah swt, dia menafikan apa yang dia nampak pada zahirnya. Ibrahim a.s. mengingkari semua rupa bentuk makhluk samada yang bergerak atau tidak bergerak, kita perlu menafikan segala rupa bentuk makhluk yang zahir dan mensabitkan dengan kudrat, kebesaran dan kehebatan Allah swt, dengan ini kita berjalan menuju penghampiran kepada Allah swt.

Kemudian Ibrahim a.s. diuji hendak dicampakkan ke dalam api yang besar sehingga burung-burung pun tidak dapat terbang atasnya. Dalam keadaan begitu Ibrahim a.s. dengan segala kekuatannya bersama malaikat gunung dan malaikat laut ingin membantu tetapi Ibrahim a.s. menolak seraya berkata "saya tidak perlu pada bantuan tuan, cukup pada hanya Allah". Ibrahim a.s. terang-terang mengingkari apa yang dia lihat pada zahirnya. Allah kemudian perintahkan api yang panas menjadi sejuk. Apabila seseorang mengambil zat sepenuhnya daripada Allah swt, maka Allah juga terus membuat keputusan/perintah, api menjadi sejuk dan sejahtera ke atas Ibrahim a.s. maka Ibrahim a.s sejahtera dalam api tersebut.

Untuk mengambil faedah dari Allah swt, kita kena menafikan semua makhluk yang ada. Ini merupakan amalan harian. Setiap hari kita berzikir dengan kalimah "Laillaha illallah" dan bergerak dikalangan umat untuk menerangkan mahfum maksud kalimah ini. Kita zikir kalimah ini dan menyeru manusia kepada kalimah ini. Dua-dua perkara ini dituntut. Setiap hari kita kena dakwah "Laillaha illallah", yang berkausa hanya Allah yang lain tidak boleh buat apa-apa. Setiap hari kita kena mengingkari semua rupa bentuk zahir yang ada. Ini adalah perkara asas, tauhid adalah ibu kepada ketaatan. Ilmu tauhid ceritakan kudrat dan kebesaran Allah swt, semua nizam atau peraturan alam ini Allah yang cipta, Allah arahkan Nabi-Nabi mengingatkan pada manusia bahawa Allah menjadikan bumi, langit dan seluruh alam ini. Kalau kita tidak kenal pencipta, kita akan yakin dengan apa yang dicipta. Orang kafir tenggelam dalam apa yang dicipta Allah seperti bulan, bintang, matahari, tetapi orang mukmin tenggelam dengan pencipta yakni Allah swt.

Untuk memperkuatkan iman kita, Maulana kata ada 4 saluran:

1. Ceritakan kebesaran Allah, keagungan Allah, kehebatan Allah semasa ziarah dan apabila sembang-semabang bersama kawan-kawan dalam masjid. Ini adalah amalan para sahabat. Hadrat Maulana Yusuf rah. menulis dalam Hayatus Sahabah, dimana sahabat-sahabat membuat majlis-majlis zikir, halaqah-halaqah Iman. Hari ini halaqah-halaqah iman telah tiada di masjid-masjid. Dalam masjid ada cerita-cerita dunia, business dan politik. Sahabat-sahabat mengajak satu sama lain duduk seketika untuk muzakarah (bincang) iman.

2. Ceritakan bantuan ghaib Allah kepada Nabi-nabi. Kita perlu baca kisah-kisah Nabi bukan kisah sejarah bahkan untuk dibawa sebagai tazkirah untuk memperkuatkan yakin bahawa pada hari ini juga Allah akan membantu orang Islam sepertimana Allah bantu Nabi-nabi terdahulu. Allah berfirman bahawa "Kami menceritakan kepada kamu kisah-kisah nabi dan rasul terdahulu untuk memantapkan keyakinan hati kamu". Kisah-kisah nabi itu adalah sebagai iktibar kepada kaum mukmin untuk memantapkan yakin kepada Allah. Kita kena meyakini bantuan Allah kepada Nabi-nabi, Allah yang sama juga yang akan membantu umat ini apabila kita membuat kerja Nabi-nabi.

3. Menceritakan bantuan Allah kepada para Sahabat. Kita perlu baca kisah-kisah sahabat itu untuk memperkuatkan Iman kita. Kita perlu menyakini bantu-bantuan ghaib Allah kepada para Sahabat r.a. Dalam keadaan sekarang apa yang berlaku dalam pemikiran umat bahawa bantuan itu telah berlalu. Ini yang menyebabkan syak dalam agama kita. Keadaan itu menyebabkan kita berasa maazur atau uzur atau malas untuk mengamalkan syariat kerana keyakinan kepada janji Allah telah keluar dari hati-hati kita. Perkara perkhabaran dari Nabi adalah Hak, dan nadar iaitu perkhabaran dari apa yang nampak. Seorang sahabat memberitahu Abu Darda r.a. bahawa rumahnya terbakar, Abu Darda diam, seterusnya orang kedua memberitakan perkhabaran yang sama, begitu juga orang ketiga yang menceritakan perkhabaran yang serupa tetapi orang yang keempat mengkhabarkan rumah tuan tidak terbakar. Abu Darda berkata aku dah yakin bahawa rumah aku tidak terbakar kerana aku telah membaca doa yang diajar oelh Nabi s.a.w. bahawa barang siapa yang menbaca doa itu diwaktu pagi nescaya rumahnya tidak terbakar dan Abu Darda r.a telah membaca doa tersebut. Allah bertindak atas sangkaan hambanya. Keadaan-keadaan yang ada sekarang, keyakinan dengan bantuan Allah telah terkeluar dikalangan orang Islam. Ini akan membuat kita uzur atau malas untuk mengamalkan agama secara sempurna. Sedangkan Nabi s.a.w. bersabda bahawa bantuan Allah kepada umat akhir zaman sepuluh kali ganda sebagaimana Allah membantu para Sahabat. Kita ceritakan bantuan ghaib Allah kepada Sahabat supaya kita bersangka baik dengan Allah swt. Allah akan berurusan dengan kita atas sangkaan kita. Bantuan Allah tidak berhubung kait pada masa yang berlalu tetapi begantung kepada amal kita.

4. Menceritakan iman dengan alamat-alamatnya. Usaha wujudkan iman bersama dengan alamatnya sekali. Sahabat-sahabat bertanya Rasulullah s.a.w. "Iman itu apa?" Rasulullah s.a.w. bersabda, "ketaatan mengembirakan kamu dan kemaksiatan, menyedihkan kamu". Iman adalah taqwa, apabila ada iman, taqwa akan datang sekali. Tidak mungkin seorang itu beriman tetapi tidak bertaqwa. Dalam Al-Quran Allah sebut kalimah ini sebagai kalimah taqwa. Alamat iman yang pertama ialah taqwa, apa itu taqwa? Taqwa ialah takut kepada Allah ketika berseorangan, ketika bersunyi diri. Misalnya seseorang hendak buat dosa, tetapi depan orang ramai dia tidak buat atau seseorang itu hendak buat dosa tetapi takut orang nampak, itu pun sudah dosa. Semua asas amalan baik ialah taqwa. Taqwa dan sabar adalah sama, kedua-duanya dituntut. Jika kita taqwa dan sabar serta-merta akan datang bantuan Allah. Sekarang orang ada sabar tetapi tidak ada taqwa. Kalau ada sabar tetapi tidak ada taqwa nusrah (bantuan) Allah tidak akan datang. Walaupun umat ditimpa kesusahan dan kesempitan, mereka bersabar tetapi nusrah Allah masih tidak turun kerana mereka tidak taqwa. Dimana Allah cerita dalam Al-Quran, sabar dan taqwa, kedua-duanya perlu. Hanya sabar tanpa taqwa ia tidak sempurna. Dengan sabar ada janji Allah iaitu perlu taqwa. Taqwa pun ada janjiNya iaitu perlu sabar.

5 janji Allah dengan taqwa.

1. Orang yang takut dengan Allah, Allah akan buka jalan-jalan penyelesaian, keluarkan dia dari kesusahan seperti Nabi Yusuf a.s. Nabi Yusuf sabar apabila dikhianati oleh saudara-saudaranya. Kemudian dia jadi budak suruhan Zulaikha. Tetapi sebab Nabi Yusuf sabar dan taqwa, maka saudara-saudaranya pula berhajat kepadanya, datang minta makanan dan bantuan daripadanya.

2. Allah akan mudahkan rezekinya. Allah swt mudahkan Nabi Daud a.s. dalam mencari rezeki dimana besi untuk membuat pedang lembut seperti tepung diuli, kerana untuk usaha dakwah dia tidak perlu guna harta dan kerajaan.

3. Allah memberi ganjaran.

4. Allah ampunkan semua dosanya yang lalu.

5. Mendapat rezeki yang halal.

Oleh itu perkara yang pertama kita lakukan ialah kita kena bawa taqwa dalam muamalat (pekerjaan/perniagaan) kita. Kita perlu sedar diri kita beribadah jadi makanan kita mesti jauh dari yang haram. Kita perlu yakin dengan memakan makanan yang haram, akan rosak amalan kita. Saidina Abu Bakar r.a termakan satu suap dari hasil tukang tilik, dia terus muntahkan balik. Beliau sedia mati disebabkan makanan itu. Sebab itu dalam usaha kita cari rezeki, perlu bawa taqwa, supaya kita dapat rezeki yang halal. Apa yang kita yakin itulah yang akan datang dalam amalan kita. Dalam ibadat bukan sahaja pakaian suci, makanan suci, tempat suci, tapi darah kita yang mengalir pun mesti jauh dari yang haram yakni mesti suci. Ini penting kerana ia termasuk taqwa zahir. Maka kita mesti jauhkan dari riba', jauhkan dari penipuan. Dalam muamalat mesti ada taqwa supaya terhindar dari makanan haram kerana darah yang mengalir mesti suci untuk kita jaga amalan agama kita.

Oleh itu usaha cari makan ini kita perlu berlandaskan agama dengan cara letakkan amal dihadapan dari asbab. Asbab bukan maksud tetapi kita kena letak hukum dalam asbab, Allah swt bagi asbab untuk kita letakkan hukum dan dari hukum ini Allah wujudkan keberkatan. Dalam perniagaan tiada keuntungan, pemeliharaan, dalam ubat tidak ada kesihatan, untuk dapat terus dari zat Allah ialah dengan amal. Allah hendak lihat kita yakin pada asbab atau yakin pada Allah. Ubat belum tentu boleh bagi kita sihat tanpa izin Allah, makanan tak boleh mengenyangkan kalau Allah tak izinkan, kerja kuat siang malam belum tentu boleh buat kita kaya tanpa izin Allah, harta belum tentu buat kita bahagia tanpa izin Allah. Allah nak lihat kita pilih asbab atau pilih hukum. Misalnya seseorang hendak keluar pergi berniaga, dia sembahyang 2 rakaat dahulu. Allah telah beritahu bahawa Allah jadikan dunia ini dengan perhiasan-perhiasan untuk ujian. Seperti Nabi Sulaiman a.s. Allah bagi asbab yang banyak, beri dia kuasa, ada kerajaan yang luas, ada harta yang banyak, istana Ratu Balqis datang padanya sekelip mata; Allah hendak lihat dia bersyukur atau kufur. Oleh itu semua asbab yang kita nampak atau tidak nampak perlu kita kembalikan kepada Allah swt. Apabila kita tumpukan ghairullah daripada Allah, Allah akan tarik keberkatan dan manfaat darinya. Sebab itu kita perlu yakin dengan janji Allah, yakin dengan kudrat Allah dan yakin dengan hukum-hakam Allah swt. Dengan hukum-hakam Allah swt, ada janji Allah swt.

Untuk datangkan yakin ini kita perlu dakwah, dakwah dan dakwah. Dengan dakwah wujud suasana, yakin akan berubah tetapi dengan syarat umat ini datang dengan cara majmuknya atau seluruhnya pada dakwah. Jadi orang beriman yang menyakini bahawa tanpa dakwah tidak akan keluar daripada kerugian. "Demi masa, semua manusia dalam kerugian kecuali orang beriman dan amal soleh, dan yang berpesan-pesan dengan hak dan yang berpesan-pesan dengan sabar" (surah al-asr), kedua-duanya perlu. Setiap orang beriman ada 4 tanggungjawab ini. Allah akan mengeluarkan umat ini dari segala kerugian apabila kita membuat kerja dakwah.

Orang mukmin perlu mengambil pelajaran dari keadaan yang menimpa dia, dia tidak dapat keluar tanpa iman. Orang mukmin perlu sedar bahawa tidak ada jalan lain untuk mengeluarkan mereka dari musibah yang datang, kecuali membuat hanya satu usaha sahaja iaitu membuat usaha atas iman dan amal, dan mengajak orang lain juga untuk membuat usaha iman dan amal, dan laksanakannya dengan penuh kesabaran. Tanggungjawab ini perlu dilakukan secara ijtimae (berjemaah), kita kena jadikan setiap umat ini da'ei. Bila mana ada umat yang tidak datang kepada usaha dakwah, maka usaha akan pincang, umat akan tidak selamat.
usaha ini bukan harus dikerjakan oleh orang lelaki sahaja.. tetapi ini juga kerja2 orang wanita.. samada orang kecil atau orang dewasa.. ini lah kerja bersama.. kerja ummat nabi Muhammad saw..

Untuk membawa agama dalam kehidupan, kita setiap orang mukmin perlu membuat usaha atas agama. Ulama' beritahu bahawa ada orang tidak membuat dakwah yang makruf sebab dia tidak beramal lagi dengan amal tersebut. Sebetulnya kita perlu seru kepada makruf juga walaupun kita tidak amal. Kalau dia buat dakwah dan juga amal, itulah yang sebaik-baiknya. Apabila kita buat kerja dakwah, akan timbul keinginan melakukan makruf dan Allah akan wujudkan kebencian dalam melakukan yang mungkar. Maka jadilah dia sebaik-baik mukmin yang diredhai oleh Allah swt. Oleh sebab itu kita perlu niat, kita perlu buat dan bawa seluruh umat kepada kerja ini.

Maka marilah kita semua berdoa, "Ya, Allah, apa-apa kesalahan dan kekurangan yang telah berlaku sehingga sekarang maafkanlah kami Ya Allah, untuk masa akan datang pilihlah kami Ya Allah untuk kami ambil tanggungjawab Nabi sebagai tanggungjawab kami Ya Allah". "Wahai Robb, jika umat tidak datang kepada kerja Nabi, umat ini akan rosak, ya Allah kasihanilah kami. Orang Islam di seluruh dunia terimalah mereka buat usaha Nabi dengan cara Nabi. Semua orang bukan Islam juga keluarga kamu Ya Allah, kalau mereka tidak diselamatkan, mereka selama-lamanya akan masuk neraka. Di dalam kubur 99 ekor yang akan patuk mereka Ya Allah, semua orang bukan islam masukkanlah mereka dalam Islam. Kami tidak mahu apa-apa Ya Allah. Apa kehendak kamu Ya Allah untuk orang Islam dan yang bukan Islam, itulah hendak kami penuhi". "Ya Allah, terimalah saya dan rakan-rakan saya yang buat usaha agama sepertimana yang kamu kehendakki. Terimalah doa kami ya Allah" Amin Ya Rabbal Alamin.

Semua azam untuk buat dakwah insyaAllah?

Wednesday, November 7, 2012

musyawarah

Maksud dan Tujuan Musyawarah :
Bagaimana kita bisa menyatukan hati, fikir, dan kerja kita dan apa yang akan kita buat sehingga mampu mendatangkan hidayah Allah SWT dan kita siap untuk menggunakan harta, diri, dan waktu kita untuk memenuhi takaza-takaza (keperluan) agama.
Target Musyawarah :
1.      Wujud amal agama yang sempurna di kampung kita dan seluruh alam
2.      Bagaimana kita bisa memenuhi takaza-takaza dari seluruh alam
3.      Bagaimana kita bisa membentuk jemaah-jemaah ke seluruh alam dan jemaah-jemaah seluruh alam dating ke tempat kita.
Manfaat Musyawarah :
Meredam nafsu kita untuk mentaati Allah dan Rasul serta jemaah, mendatangkan rahmat, cinta Allah, Rasul dan para hamba serta satu hati di antara jemaah.
Kerja Musyawarah :
1.      Targhib
2.      Laporan Kerja
3.      Pembagian Kerja
Agenda Musyawarah :
1.      Targhib
2.      Kargozari / Laporan Kerja
3.      Pembentangan Takaza
4.      Santri / Pelajar / Mahasiswa
5.      Masturah
6.      Masalah-masalah daerah / halaqah / mahalla
Dalam Musyawarah Hendaknya :
1.      Fikir seluruh dunia, manusia bisa taat pada Allah dan Rasul, jumlah negara, jumlah umat Islam, keadaan umat Islam sebenarnya.
2.      Kalau kita fikir seluruh dunia, maka bantuan Allah pun untuk seluruh dunia.
3.      Sudahkah kita kirim jemaah ke seluruh dunia dan sudahkah negara tersebut  datang ke tempat kita.
4.      Bila ada jemaah luar negeri dating, tanyakan tentang jumlah penduduk, agama lain, agama Islam yang sudah shalat berjamaah, yang shalat / tidak shalat.
5.      Kita harus mengetahui jumlah negara di dunia.
6.      Baru fikir negara kita. Mulai dari wilayah yang rawan agama, menengah, dan yang baik.
7.      Kemudian fikir mahalla, jumlah masjid, penduduk, karkun, jumlah rumah dan masjid yang hidup amal maqami, yang shalat di rumah / tidak shalat.
8.      Sebelum musyawarah kargozari tentang takaza markaz.
9.      Takaza tetap : Mengirimkan jemaah ke IPB (India, Pakistan, dan Banglades)
10.      Takaza sementara : Santri/Pelajar/Mahasiswa bisa keluar saat liburan.
11.      Jauh-jauh sebelum masa liburan sudah dipikirkan keluar mereka, jadi harus tahu jadwal liburan pelajar.
12.      Orang yang hadir musyawarah harus diberi kebebasan utnuk mengemukakan pendapatnya secara terang.
13.  Amir musyawarah harus mengosongkan fikiran dari rencana-rencana dan harus memerlukan pendapat orang lain.

 2. Perkara yang Dimusyawarahkan :
1.      Maksud Dakwah (Intiqali dan Maqami)
2.      Keperluan Dakwah (petugas khususi, bayan, mudzakarah, khidmat, istiqbal, tasykil, hirosah)

3 Perkara yang Harus Difikirkan Setiap Daie :
1.      Mewujudkan kerja dakwah, dengan mengeluarkan jemaah ke seluruh alam.
2.      Memelihara kerja dakwah, dengan musyawarah dan amal maqami.
3.      Meningkatkan kerja dakwah, dengan tambah korban harta, diri, masa dan fikir.

Tuesday, November 6, 2012

ya Rabbi, jangan KAU gantikan dunia dengan cintaMU




Bismillahirrahmanirrahim...



Ada seorang hamba Allah ini. Dia keliru dengan cintanya. Dia amat sedih sekali. Insan yang dicintai sekian lama tidak juga kunjung tiba untuk melamarnya. Insan lain yang tidak pernah dikenalinya pula datang merisiknya. Dia tidak tahu siapa harus dipilih. Lalu dia menangis dalam sujudnya memohon petunjuk daripada Allah dikala itu. Usai doanya dia pun membuka tafsir quran. Berharap sangat sedikit motivasi dari kitabullah itu untuk meredakan kesedihan yang melandanya detik itu. Lalu dibukanya. Terlintas dimatanya satu ayat dari surah An-NahI ayat 92

“Dan janganlah kamu seperti perempuan yang meng­uraikan benangnya yang su­dah dipintal dengan kuat men­jadi bercerai-berai kembali…”
Alhamdulillah, Allah masih sudi mendengar rintihan hati kotor ini. Terasalah dia bahawa Allah sedang memujuknya. Teramatlah terharunya insan ini kerana Allah masih sudi mendengar doanya kala itu.

Mari kita hayati kisah disebalik kisah ini.
“Oh.. ibu, usiaku sudah lanjut, na­mun belum datang seorang pemuda pun memi­nangku…? Apakah aku akan menjadi perawan seumur hidup?” Kira-kira begitulah keluhan seorang gadis Mekah yang berasal dari Bani Ma’zhum yang kaya raya. Mendengar rintihan si anak, ibunya yang teramat kasih dan sayangkan anaknya lantas kelam kabut ke sana ke mari untuk mencari jodoh buat si puteri.

Pelbagai ahli nujum dan dukun ditemuinya, ia tidak peduli berapa saja wang yang harus keluar dari saku, yang penting anaknya yang cuma seorang itu dapat bertemu jodoh. Namun sayang usaha si ibu tidak juga menam­pakkan buahnya. Buktinya, janji-janji sang dukun cuma bualan kosong belaka. Sekian lama mereka menunggu jejaka datang melamar, sedangkan yang ditunggu tidak pernah nam­pak batang hidungnya.

Melihat keadaan ini tentu saja gadis Bani Ma’zhum yang bernama Rithah AI-Hamqa men­jadi semakin bermuram durja, tidak ada kerja lain yang diperbuatnya setiap hari kecuali mengadap di depan cermin untuk memandang diri sambil terus bertanya-tanya, “Mengapa sampai hari ini tidak kunjung datang juga seseorang yang akan mengahwiniku?” Penantian jodoh yang ditunggu-tunggu Rithah ak­hirnya tamat tatkala ibu saudaranya yang berasal dari luar daerah berkunjung ke rumah mereka dengan membawa jejaka tampan. Akhirnya Rithah yang telah lanjut usia pun menikah dengan jejaka yang muda rupawan. Kenapa sipemuda itu ber­sedia menikahi gadis Bani Ma’zhum yang telah tua itu..?

Oh… ternyata ada udang di sebalik batu. Rupa-rupanya jejaka rupawan yang miskin itu hanya menginginkan keka­yaan Rithah yang melimpah ruah. Sebaik sahaja si jejaka telah berha­sil menggunakan sebahagian harta Rithah ia pun pergi tanpa apa­san dan kesan…. Dan tinggallah kini Rithah seorang diri, menangisi pemergi­an suami yang tidak tentu ke mana perginya.

Kesedihan dan kemurungan­nya dilepaskan Rithah dengan membeli be­ratus-ratus buku benang untuk di­pintal (ditenun), setelah jadi hasil tenunannya, wanita itu mencerai-beraikan lagi men­jadi benang. Lalu ia tenun lagi dan ia cerai beraikan lagi. Be­gitulah seterusnya ia jalani sisa-sisa hidupnya. Sesuailah kata-kata jahiliyyah mengata­kan, Asmara boleh membuat orang jadi gila sasau.” (tentu bagi orang-orang yang tidak memiliki iman) AI-Qur’anul Karim meng­abadikan kisah gadis Bani Ma’­zhum ini dalam surat An-NahI ayat 92),

“Dan janganlah kamu seperti perempuan yang meng­uraikan benangnya yang su­dah dipintal dengan kuat men­jadi bercerai-berai kembali…”

Yang dimaksud Al­Qur’an dengan ‘wanita pengu­rai benang yang telah dipintal’ tidak lain adalah Rithah Al­Hamqa. Dalam ayat tersebut Allah melarang kita berkelakuan seperti Rithah dalam menghadapi masalah jodoh. Namun demikian banyak ibrah(pengajaran) yang dapat kita petik dari episod gadis kaya keturunan Bani Ma’zhum ter­sebut.

Kisah Rithah mengajar kita bahawa jodoh sebenarnya merupakan urusan Allah. Jodoh tidak dapat di­hindari manakala kita belum menginginkannya, dan sebaliknya ia juga tidak dapat dikejar ketika kita su­dah teramat sangat ingin men­dapatkannya. Bukankah Rasul pun telah bersabda:
“Ketika di­tiupkan ruh pada anak manu­sia tatkala ia masih di dalam perut ibunya sudah ditetap­kan ajalnya, rezekinya, jodohnya dan celaka atau bahagianya di akhirat”.
Kerana Allah telah menentukan jodoh kita maka tidak layak bagi kita untuk bimbang dan risau seperti Rithah. Kalau sudah sampai waktunya jodoh itu pasti akan datang sendiri. Episod Rithah juga mengajar kita un­tuk melakukan ikhtiar (usaha) dalam mencapai cita-cita. Ka­lau ibu Rithah berjumpa pelbagai ahli nujum agar anaknya berhasil mendapat­kan jodoh, bagi kita tentunya mendatangi AI-Mujub (yang Maha Pengabul doa) agar tujuan kita tercapai. 

Allah sen­diri telah berfirman:
“Dan apabila hambaKu bertanya tentang Aku, maka jawablah bahawa Aku dekat. Aku mengabulkan doa orang-orang yang berdoa kepadaKu.. “(QS. 2:186)

Dengan ayat tersebut Allah memberikan harapan yang sebesar-besarnya bahawa setiap doa yang disampaikan padaNya akan dikabulkan. Allah tidak mungkin mungkir janji, siapa yang paling tepat janjinya selain Allah? Dalam sebuah hadis riwayat Abu Da­wud, Tarmizi dan lbnu Majah, Rasul pun bersabda tentang masalah doa,

“Sesungguhnya Allah malu terhadap seseorang yang menadahkan tangannya berdoa meminta kebaikan kepadaNya, kemudian menolaknya dalam keadaan hampa”.
Pengajaran berikutnya yang dapat kita petik, ialah memu­puk sikap ‘sabar’ dalam meng­hadapi jodoh yang mungkin belum juga menghampiri kita padahal usia kita telah sema­kin senja. Firman Allah dalam Surah AI-Baqarah ayat 45,

“Dan jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu, sesungguhnya yang demikian itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, iaitu orang-orang yang meyakini bahawa mereka akan menemui Rabbnya, dan mereka akan kembali padaNya”.


Sabar dan solat akan selalu membentengi kita dari desakan orang sekeliling dan godaan syaitan yang berharap kita salah langkah dalam ma­salah jodoh ini. Masalah ini banyak ditanggung oleh saudara-saudara kita yang sudah layak nikah namun belum ada juga ikhwan yang datang meminang merupakan ujian yang – wallahu a’lam – sesuai dengan ketetapan Allah. Banyak kisah nyata bahawa resah gelisah dan tidak sabar dalam ma­salah jodoh malah mem­buat kehidupan selepas nikah jadi tidak seindah semasa masih bujang. Di samping itu kita pun harus tetap men­jaga kemur­nian niat kita untuk menikah. Motivasi usia yang semakin senja serta tidak tahan mendengar umpatan orang sekitar harus secepatnya dihilangkan. ltu semua tidak akan menghasilkan suatu rumahtangga Islami yang kita harapkan. Ini adalah kerana kekukuhan rumahtangga kita seiring ada ­dengan kuatnya landasan iman dan niat ikhlas kita.

Sungguh beruntung se­kali menjadi orang-orang muk­min. Tatkala mendapat ujian (termasuk jodoh) ia akan ber­sabar maka sabarnya menjadi kebaikan baginya. Dan ketika mendapat nikmat ia bersyukur, maka kesyukurannya itu men­jadi baik pula baginya. 

Kisah gadis Bani Ma’zhum itu juga memberikan nasihat pada manusia di zaman kemudiannya bahawa jodoh merupakan amanah Allah. Amanah yang hanya akan diberikan pada seseorang yang dianggap te­lah mampu memikulnya kerana amanah merupakan se­suatu yang harus dipelihara dengan baik dan dipertanggungjawabkan. Manakala kita belum dikurniai amanah jodoh oleh Allah, mungkin belum waktunya untuk kita memikul amanah tersebut.
Si­kap kita yang paling baik da­lam hal ini adalah sentiasa bersangka baik (husnudzon) kepadaNya. Kerana sesuatu yang kita cintai atau sesuatu yang kita anggap baik (jodoh) belum tentu baik bagi kita menurut Allah. Begitu pula sebaliknya sesuatu yang kita anggap buruk bagi diri kita belum tentu buruk menurut ilmu Allah.

“Boleh jadi kamu mencintai sesuatu padahal se­suatu itu amat buruk bagimu, dan boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal itu amat baik bagimu. Kamu tidak menge­tahui sedangkan Allah Maha Mengetahui” (QS. 2:216)
Akhir sekali kisah Rithah mem­berikan ibrah(pengajaran) kepada kita untuk mengarahkan cinta (mahabbah) tertinggi kita kepada yang memang berhak memilikinya. Cinta Rithah yang begitu tinggi diarahkan kepada makhluk (suaminya), hingga membuat ia ‘gila sasau’. Bagi kita tentu cinta yang tertinggi itu hanya patut dipersembahkan buat yang Maha A’lah pula (Khaliq). Bukankah salah satu ciri mukmin adalah asyaddu huballillah ada­pun orang-orang yang beriman itu amat sangat cintanya kepada Allah (asyaddu huballillah)(QS. 2:165). Jika arah cinta kita sudah benar, maka yakinlah Allah SWT tidak akan mengabaikan kehidupan kita.


Rabbku..
andai cinta itu indah
jangan indahkan cintaku kepada DUNIA
kerana aku takut
andai cinta itu
Melebihi kasih rinduku padaMU
Biarkan daku lelah dahagakan cintaMU

cintaMU penuh ujian tetapi menyejukkan
selalu membuat aku menangis
tetapi selalu aku terkenang-kenang
Mana ada yang bisa menyembuhkan kedukaanku 
selain Engkau Ya Rabbku
Engkaulah yang sentiasa mendengar munajatku
menjaga di saat jaga & lelapku

Kalaulah di dunia aku di hadap cinta
yang membuatkan waktu ku berkurang bersamaMU
adakah masih redhaMU jadi hala tujuku

Daku terlalu dhaif tanpa cintaMU
janganlah biarkan daku kehilanganMU
Sekalipun dunia ini di letakkan di tanganku
ku mohon 
Jangan pernah kau biarkan aku tertipu
jangan gantikan DUNIA dengan CINTAMU
kerana DUNIA bukan hala tujuku

arahku..
jalanku...
destinasiku..
untuk menggapai redhaMU...

Sunday, October 21, 2012

kita lah wanita itu



seindah perhiasan adalah wanita solehah

Mungkinkah pada keayuan,kecantikan dan ketenangan wajah yang hanya bisa dilihat oleh suami..

atau mungkin pada sepasang matanya yang hening yang selalu menjeling tajam atau yang kadang kala malu-malu memberikan kerlingan manja..

Boleh jadi pada bibirnya yang tak jemu-jemu menyerlahkan senyuman manis..

atau yang sekali-sekala memberikan kucupan mesra di dahi umi..juga ayah..suami dan pipi munggil anak-anak..

Atau mungkin juga pada hilai tawanya yang gemersik dan suara manjanya yang sekaligus melembutkan perasaan..

Boleh jadi pada kesucian dan ketulusan hati dalam mencurah kasih, sayang dan cinta ..

Sejuta perkataan belum cukup untuk menceritakan kecantikan wanita..

Sejuta malah berjuta-juta kali ganda perkataan pun masih belum cukup untuk mendefinisikan tentang keindahan wanita..

Duhai kaum Hawa..

Kitalah wanita itu. .

Panjatkan kesyukuran kehadrat Tuhan kerana menjadikan kita seorang wanita dan memberikan keindahan-keindahan itu..


Namun, betapa pun dijaga, dipelihara, dibelai dan ditatap di hadapan cermin saban waktu.. tiba masanya, segalanya akan pergi jua.. Wajah akan suram, mata akan kelam..


Satu sahaja yang tidak akan dimamah usia,iaitu sifat mahupun naluri kewanitaan..


TERIMA KASIH TUHANKU MENJADIKAN AKU SEORANG WANITA.. terima Kasih Ya Rasulullah kerana telah mengangkat darjat kami..

analogi ini

Berimankah daku....
takut ketika lalu diperkuburan terutama di malam hari
tapi tidak takut dengan persoalan kubur 
yang akan daku hadapi apabila disemadikan diperkuburan kelak

Islamkah daku....
takut kehilangan sumber pendapatan
rakus mengejar wang ringgit
hingga sanggup merenggut sumbar yang haram mahupun syubhah
tapi tidak takut dengan persoalan akhirat
dari manakah sumber harta
ke manakah dibelanjakan

Mukminkah daku...
Saban hari berusaha menyempurnakan kehidupan duniawi
mengejar pangkat...kenaikan gaji... penghormatan masyarakat..
tanpa berusaha menyempurnakan iman...
meningkatkan bekalan untuk akhirat...
bagaikan mati itu satu perkara yang boleh ditentukan sendiri saat tibanya..

teringat akan analogi ini... wang syiling....

Wang syiling jatuh di hadapan seorang lelaki yang sedang asyik membancuh simen. Melihat logam kecil itu, tangan lelaki itu terhenti melakukan kerja. Tidak menunggu lama, tangannya segera mengutip syiling itu dan dimasukkan ke dalam poketnya.Dia menyambung semula kerjanya.

Sekali lagi lelaki itu terpandang duit syiling tidak jauh dari sisinya.Lelaki itu menoleh ke kiri, kanan dan disekelilingnya
.Tiada siapa yg berdekatan dengannya. Sekali lagi dia terus mengambil syiling itu dan menyimpan dalam koceknya.

Tidak lama kemudian, lelaki itu ternampak lagi duit syiling berdekatan dengannya. Pun sama, dia mengambil dan menyimpannya."Rezeki aku!" Kata lelaki itu dalam hati.Lelaki itu tidak sedar, logam syiling itu sebenarnya dicampakkan oleh ketuanya daripada aras lapan bangunan separuh siap yg mereka bina itu.Sebenarnya, ketuanya mahu memanggilnya.Ada pesanan yg mahu disampaikan ketuanya itu.Puas ketuanya menjerit daripada aras lapan, cuba memanggil lelaki itu yg berada pada aras paling bawah.

Namun, jeritan itu tidak mampu mengalahkan pelbagai bunyian mesin pembinaan di kawasan tersebut.Dek kerana itulah, ketuanya itu mencampakkan syilingnya dengan harapan lelaki itu akan mendongak melihatnya di atas.Mudah-mudahan, dapatlah dia menyampaikan pesananya kepada pekerjanya itu.

Malangnya, sehingga habis wang syilingnya dibaling ke bawah, lelaki itu masih belum juga mendongak ke atas.

Lantas, ketuanya itu mengumpulkan serpihan batu kecil yg terdapat di lantai.Satu persatu batu kecil itu dibaling ke bawah.

Beberapa kali batu itu mengenai badan lelaki itu.Setelah merasa sakit dan terganggu, lelaki itu mendongak ke atas, melihat dari mana datangnya batu-batu kecil yang menyerangnya tadi.

Barulah dia ternampak kelibat ketuanya yg sejak tadi cuba mencuri perhatiannya bagi menyampaikan pesanan.









P / s: Sahabat sekalian, kisah ini sekadar tamsilan antara kita dengan Yang Maha Pencipta.Tanpa sedar, Allah sering menjatuhkan 'syiling' lambang rezeki, rahmat atau kesenangan yg tidak terkira banyak kepada kita.Tuhan menjatuhkan 'syiling' itu sebagai satu panggilan agar kita sentiasa mendongak ke atas untuk mengingati dan bersyukur dengan kurniaan-nya.tetapi, kita acap kali lalai untuk 'mendongak' ke atas sebaliknya terus menikmati pemberian-Nya tanpa mengucapkan terima kasih.
Seperti kisah ketua dan pekerja tadi, apabila jatuhan syiling tidak berjaya menarik perhatian, lalu Dia jatuhkan pula 'batu' yg berupa musibah, kegagalan, keperitan dan pengalaman yg menyakitkan.Dan hanya setelah kita merasa kesakitan itu, barulah kita teringat untuk mendongak, menadah tangan bersyukur mengingati Yang Maha Pencipta kita.

Saturday, October 20, 2012

sesungguhnya




“Alihkan matamu ke laut,
airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan,
tetapi hanya Allah sahaja tahu rahsia didalamnya,
begitulah dengan kehidupan manusia, riang ketawa..
tetapi hanya Allah yang tahu rahsia kehidupannya,
jika kau kecewa, maka pandanglah sungai..
airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu menghalang,
jika kau merasa sedih pandanglah ke langit,
kau akan sedar bahawa Allah sentiasa bersamamu
..”

" Maha Suci Allah,
Engkau mengetahui apa yang aku rahsia dan apa yang aku nyatakan,
Engkau mengetahui hajat yang ada di dalam hati ku ini,
 maka perkenankanlah,
Engkau mengetahui dosa-dosa yang ada dalam diri ini,
maka ampunkan lah,
Jadikan lah aku hambaMU yang redha atas semua yang telah Engkau takdirkan buatku ini...."

"Bangkitlah dari lenamu yang panjang
dan tidak berkesudahan.
Sekali kamu terjatuh,
jangan biarkan diri kamu jatuh selamanya.
Kamu punya kekuatan untuk bangkit semula,
walaupun kita berdosa sebanyak buih yang memutih di lautan.
Yakinlah kasih sayang dan keampunan Allah terlalu luas."

belajar nafi makhluk Isbat ALLAH


Kesemua perkara terkandung di dalam kalimah "LAILAHAILLALLAH" Hatta 99 nama Allah juga terkandung dalam kalimah agung ini. Maknanya cukup ringkas"tiada tuhan melainkan Allah" tetapi maksudnya sgt luas. Maksud kalimah ini ialah "untuk mengeluarkan kebesaran makhluk di dalam hati dan memasukkan kebesaran Allah ke dalam hati". Dgn cara bagaimana? yes dgn cara menafi dan mengisbat. Cara menafi makhluk dan mengisbat Allah dgn mediumdakwah, iman akan meningkat pantas manakala dgn wirid dan zikir iman meningkat perlahan. Sila sebut perkataan di bawah dgn kuat, penuh perasaan dandakwahkan kpd 25 org dlm satu hari.




Bkn MAKANAN bg kenyang tp ALLAH bg kenyang,
Bkn MINUMAN bg hilang dahaga tp ALLAH bg hilang dahaga,
Bkn UBAT bg sembuh tp ALLAH bg sembuh,
Bkn RACUN bg mudharat tp ALLAH bg mudharat,
Bkn PANGKAT bg kemuliaan tp ALLAH bg kemuliaan,
Bkn DUIT bg manfaat tp ALLAH bg manfaat,
Bkn KERJA bg rezeki tp ALLAH bg rezeki,
Bkn BOS bg gaji tp ALLAH bg gaji,
Bkn MATAHARI bg cahaya tp ALLAH bg cahaya,
Bkn API bg panas tp ALLAH bg panas,
Bkn AIS bg sejuk tp ALLAH bg sejuk,
Bkn MATA bg nmpk tp ALLAH bg nmpk,
Bkn TELINGA bg dgr tp ALLAH bg dengar,
Bkn HIDUNG bg nafas tp ALLAH bg nafas,
Bkn JANTUNG bg nyawa tp ALLAH bg nyawa,
Bkn ENJIN bg kereta jln tp ALLAH bg kereta jln,
Bkn RODA bg pusing tp ALLAH bg pusing,
Bkn MADU bg MANIS tp ALLAH bg manis,
Bkn GULA bg sweet tp ALLAH bg sweet,
Bkn GARAM bg masin tp ALLAH bg masin,
Bkn AIRCOND bg dingin tp ALLAH bg dingin,
Bkn KIPAS bg angin tp ALLAH bg angin,
Bkn ANAK BINI bg bahagia tp ALLAH bg bahagia,
Bkn MUZIK bg tenang tp ALLAH bg tenang,
Bkn KEPAK bg terbang tp ALLAH bg terbang,
Bkn AWAN bg hujan tp ALLAH bg hujan,


Dakwahkan dan sebutkan berulang kali sampai anda jadi gila dan sampai org kata anda gila. Dakwahkan sampai mulut kita terima, sampai lidah kita terima, sampai tekak kita terima, sampai hati kita terima dan sampai Allah terima kita insyaAllah.. Ketahuilah jika kita dakwahkan kebesaran Allah paling kurang 2 jam setengah, maka iman kita akan jadi kuat dan insyaAllah amal masjid yg lain pasti jadi kuat juga. Hal ini kerana kekuatan iman hasil dakwah kalimah ini akan menambahkan keghairan buat taklim, ghast, korban, khuruj, zikir, Quran dan mcm2 amal lain . Dakwah lagi dan lagi insyaAllah.. sampai apabila izrail mahu cabut nyawa kita pun, kita dakwahkan kpd izrail "bkn izrail bg sakit tp Allah bg sakit". Bg izrail tekejut.


Percaya atau tidak, perkataan yg paling bnyk kita sebut ketika hayat kita pasti akan keluar balik ketika izrail sentap nyawa kita dgn ganas. Jika bnyk sebut perkataan tiket, tiket maka tiketlah akan keluar, jika bnyk sebut Lailahaillallah atau mahfum kalimah ini, insyaAllah perkataan Lailahailallah akan keluar dr mulut kita blk semasa saat sakaratulmaut. Barangsiapa dpt sebut Lailahaillallah sebelum mati, wajib syurga bg dia InsyaAllah..ayuh dakwahkan lagi dan lagi smpi GILA!!! ingat smpi GILA!!! atau paling kurang smpi org kata anda GILA!!!!

Nabi pernah berkata, lebih kurang begini "zikirlah kmu smpi org kata kmu gila" para Tabiin juga   bnyk mengata sahabat nabi semua gila-gila belaka, sebab bnyk muzakarah ttg kebesaran Allah mcm org gila. Sahabat pula mengata para Tabiin org lemah belaka sbb kurg muzakarah kebesaran Allah. Kita mahu tiru sahabat bkn Tabiin kita mau jadi GILA!!!! bkn LEMAH!!! Penah dgr pepatah ORG GILA MASUK SYURGA??? haa saya sgt setuju.. Kesimpulannya anda kena JOS dakwah bkn bnyk mengata org JOS menunjuk2.. org yg kata karkun JOS menunjuk2 saya pasti dia karkun lemah. Sgt kurang sebut kebesaran Allah.. sesama karkun kita mesti JOS dakwah tetapi sesama org awam kita mesti bnyk ikram di samping dakwah kebesaran Allah juga insyaAllah!!!

Tuesday, October 16, 2012

KATA MAULANA UMAR

ASSALAMUALAIKUM ...

BAYAN DARI MAULANA UMAR..

Maulana memberitahu untuk menjadi kaya semua orang tahu tetapi untuk mengetahui ia bakal susah atau senang amat sukar

Kehidupan baik di akhirat adalah satu kehidupan yang dipanggil kesenangan.

Orang yang melanggar perintah Allah akan susah di dunia dan di akhirat.
Di bangkitkan dalam keadaan buta. Ia buta kerana di dunia ia membutakan diri terhadap kebaikan yang dizahirkan padanya.

Kerja agama itu mudah, jangan kita susahkan. Sebelum mati rukun-rukun iman mesti disempurnakan:
  • Yakin Allah: Iman akan meningkat apabila kita memperkatakan dan mendengar kebesaran Allah. Untuk membuang kebesaran makhluk, korban hendaklah ditingkatkan.
  • Malaikat: yakin dengan nizam, malaikat. Nizam ghaibi yang khilaf akan merosakkan manusia. Zaman nabi nusrah datang secara ghaib. Segala masalah dapat diselesaikan.
  • Rasul: persaksian pada Nabi sahaja dapat kejayaan iaitu setiap kehidupan Nabi SAW jadi contoh.
  • Kitab: menolak ilmu insaniah iaitu dari benda, saya dapat itu dan ini. Menerima ilmu ilahiah iaitu dari sifat mulia saya akan diganjari Allah.
  • Qiamat: membuang keyakinan dunia, menerima keyakinan akhirat. Akhirat lebih berharga dari dunia. Korbankan dunia untuk akhirat, jangan korbankan akhirat untuk dunia.
  • Qada dan Qadar: segala nikmat dan susah datang dari Allah. Kita redha denganNya. Usaha ditangan kita dan keputusan ditangan Allah. Takdir khilaf dengan syariat. Apabila takdir berlaku jangan lihat kesan yang timbul tapi lihatlah ini keputusan Allah.

Bagaimana Nabi Yaacub a.s dan anaknya Nabi Yusuf a.s. Ujian yang hebat dilaluinya.
Inilah Ghabul Nizam yang perlu kita yakini.
Takdir Allah pada Nabi Yusuf dengan syariat..
 
Ia dimasukkan ke dalam perigi buta, dipenjarakan dan menghadapi 7 tahun kemarau.
Mulanya ia dijauhkan dari ayahnya oleh saudaranya yang dengki. Ini dimurkai Allah.
Keputusan Allah, ia dibela Gabenor dan hidup senang. Isteri Gabenor buat gara-gara,
Nabi Yusuf difitnah. Seorang bayi yang masih menyusu dijadikan Allah hakim untuk membersihkan nabinya. Bahagian mana yang koyak, itulah ketandaan siapa yang bersalah.

Kebenaran menyebelahi Nabi Yusuf tapi orang Mesir mula sangka buruk padanya.

Allah membersihkan lagi nabiNya dengan dengan majlis makan buah bersama-sama wanita-wanita mesir. Setelah tangan dihiris, barulah mereka akui kejujuran Nabi Yusuf.

Akhirnya, Nabi Yusuf mengaku bersalah dari mengikut bujukan wanita itu dan dipenjarakan. Doa Nabi Yusuf, " Wahai Allah, jika Engkau tidak memelihara aku dari fitnah ini, nescaya aku akan terpedaya dengannya."

Pengajaran besar bagi kita, segala kebaikan yang dilakukan bukan datang dari kita tapi dari taufiq Allah semata-mata.

Penduduk Mesir akui kesucian Nabi Yusuf tetapi dia tetap dipenjarakan.
Takdir pada Nabi Yusuf khilaf dengan syariat keputusan Allah, 7 tahun musim kemarau.
Nabi Yusuf tetap jalankan dakwah, mentauhidkan Allah Yang Satu.
Mukjizatnya menafsirkan mimpi. Para banduan menyukainya.
Suatu hari dua orang banduan bermimipi dan Nabi Yusuf menafsirkan seorang akan mati dan seorang lagi akan dipanggil raja. Sampaikan pesan pada Raja pinta Nabi Yusuf.
Bila menghadap Raja dan dibebaskan ia terlupa pesanan nabi Yusuf.
Satu hari Raja sendiri bermimpi barulah bekas banduan tadi teringatkan Nabi Yusuf.
Akhirnya Nabi Yusuf dapat keluar setelah menafsirkan mimpi Raja dengan tepat dan dijadikan pembesar istana.

Takdir saudara-saudaranya khilaf dengan syariat maka tiada nusrah Allah.
Nusrah Allah beserta dengan takdir Nabi Yusuf yang mengikut syariat.
Apa sahaja dalam usaha agama boleh dirancang tapi lihatlah pertolongan Allah.

Beriman kepada kehidupan selepas mati. Kehidupan itu tiada didepan kita. Maka, untuk dapatkan keyakinan kita hendaklah sentiasa cakap dan dengar tentangnya selalu. Kehidupan kita mestilah mengikut cara hidup Nabi dalam:


  • Iman
  • Ibadat
  • Mua'syarat
  • Mua'malat
  • Akhlak
Dalam ibadat, solat paling utama.
Iman 24 jam fardhu atas kita tapi solat hanya 5 kali sehari fardhu atas kita.

Untuk peningkatan solat, kerjakan di masjid dan sibukkan dengan solat nawafil. Kesempurnaan akan datang dalam solat apabila, solat dikerjakan dengan mencontohi Nabi dan tumpuan terhadap Allah diutamakan. Tumpuan itu datang dengan tilawah, zikir dan sentiasa doa.

Hubungan dengan Allah betul dan hubungan dengan makhluk juga mesti diambil berat. Iaitu sentiasa tunaikan hak makhluk dan kasihkan mereka semua.

Bila wujud kasih sayang, ummat dekat dengan Allah. Ummat ini adalah ummat contoh. Bagaimana hendak wujudkan satu hati? Ia akan wujud bila perasaan keislaman mengatasi puak. Allah juga ikramkan orang beriman walaupun imannya sebesar biji sawi. Satu masa ia tetap dimasukkan ke dalam syurga. Nabi sentiasa ikramkan orang islam. Pada haji wida', sabdanya; " Mulianya orang islam semulianya Mekah dan Haji ini". Hormat si pendosa kerana iman yang wujud dalam hatinya. Ia seperti anak yang berlumuran dengan najis. Ibunya akan bersihkan dan memeluknya dengan kasih dan sayang.

Maksud Ikhlas, kita buat apa sahaja untuk dapat redha Allah. Pengorbanan mewujudkan keikhlasan. Suasana hanya wujud dengan dakwah. Maksud hidup orang islam hanya dakwah.

Untuk maju dalam usaha:


  • Patuh mesyuarat. Tinggalkan kepentingan diri. Allah gembira atas ini.
  • Sempurnakan solat, tilawat, tasbihat dan doa.
  • Rumahtangga dan jualbeli mestilah bersih.
Paling minimun dakwah itu kita buat dan bawa orang lain pada apa yang kita buat. Hadratji minta kita buat usaha dengan mudah dan keluar 3 hari sebulan, ajaklah orang pada ini. Disamping dakwah, jangan lupa diri sendiri sentiasa mengikut syariat. Walau apa kesusahan yang bertimpa-timpa datang, Nabi tetap jalankan kerja dakwah untuk selamatkan ummat dalam alam kubur.
Agama yang sempurna di bawa Nabi mula beransur-ansur keluar dari kehidupan ummat hari ini.

Allahurabbi! sama-sama doakan hidayat untuk ummat seluruhnya...