masturat

masturat

usaha atas iman

Thursday, April 19, 2012

hijRah itu..

Allah...
kalimah yang bukan aku selalu aku basahi dibibir.. tika dulu..
jahilnya aku tika itu...

namun.. siapalah aku...
hidayah itu milikNya.. 
ya... aku lah manusia yang terpilih untuk menikmatinya..
Alhamdulillah ya Allah.. 




benar.. aku kira.. inilah pengakiran sebuah penghijrahan...
namun ku lupa.. setiap destinasi yang ingin dituju pasti akan ada halangan..
pasti ada sekatan apa2..
pasti akan diuji..
dan aku lah insan yang teruji itu..


tidak ada kemudahan dan kesenangan didunia ini..
sedangkan kesenangan yang abadi adlah nun disana..
persoalannya.. apakah mampu aku untuk terus tegar menharungi perjalanan ini..
apakah aku kuat untuk merempoh halangan ini..
apakah akau mampu bersabar untuk sampai ke destinasi itu..


jika dulu.. aku seperti seronok dengan dunia yang tak punya apa2..
jika dulu.. aku lah insan yang lebih seronok ...
tapi... Allah sedarkan aku ..
sedarkan aku perginya abang tersayang..
kerana dia milikNYA..


terjatuh...
tersungkur..
walau pun aku kira dia lah abang yang paling garang dan tegas!!!!..
tapi dia juga abang yang sangat memahami...
perginya.. satu kehilangan yang tiada seri lagi diwajah ini..
perginya yang dirindui..
rindu akan nasihatnya..
rindu akan tegurannya..
rindu akan kemarahannya..
itu semua tanda kasihnya dia pada adiknya yang seorang ini..
terima kasih abang sayang.. moga disana Allah temukan kita kembali..
amin.. ^_^


mungkin ada yang kata..
seronok jika hidup tak diuji..
jika dulu..
mungkin akulah salah satu dari mereka... 
yang hanya mengeluh..
yang hanya akan meratap sesuatu ujian..
tanpa aku nampak dan melihat..
sebenarnya ada Allah disetiap tabir itu..
akulah insan yang buta.. 


hidup tanpa ujian umpama hidup tanpa kawan..
sunyi...
tak de kegembiraan..
tiada keseronokkan..
sedangkan hidup ini umpama pelangi..
yang terdiri dengan tujuh warna.. yang mewarnai sesiapa yang memandang..
naik turun kehidupan... sebenarnya itu fitrah..
dunia ini hanya permainan..
umpama kapal layar...
manfaatnya kapal itu apabila dibawa ke laut..
namun.. harus bijak melayarkannya..
jangan sampai air yang memenuhi ..
jika sedikit..
kita masih boleh buang air itu.. dan kita selamat.. tapi jika terlalu banyak..
apa yang mampu dilakukan??
melainkan kapal itu akan tenggelam..
begitu juga kita dan dunia..
manfaatnya kita.. adalah untuk mentadbir dunia...
tapi jangan sampai dunia masuk dalam hati..
kerana jika terlalu banyak dunia yang ada dalam hati kita..
kita akan binasa kerana tenggelam dengan keseronokkan dunia yang sekejap ini...


hakikiat kehidupan ini indah bila diuji..
melihat manisnya tarbiyah dari Allah itu..
membuatkan aku tersenyum..
kerana terasa makin dekat aku denganNya..


dan atas penghijrahan ini aku membawa diri..
merantau ke negeri orang..
semata2 untuk mencari kekuatan diri..
yang aku kira ..
aku kucundang bila terus2an diuji dengan keluarga tersayang..
mereka melihat aku gembira..
sedangkan aku menangis.. siapa tak sayang keluarga??
yang selama ini.. hidupku berseri dengan hadirnya mereka dalam hidup yang sekejap ini..
sungguh aku sayang mereka...
dan atas dasar sayang ini jualah yang membawa aku kesini..


sahabat itu ada disini


yang ditemani seorang sahabat.. yang sampai bila2 aku takkan lupa..
terima kasih sayang..
tanpamu.. aku mungkin tak sekuat ini..
tika aku sedang berlawan dengan keinginan dan kesedihan berjauhan dengan keluarga..
kau ada memberi kasih yang aku tak mampu membalasnya..
yang menyapu air mata ini tika mereka membuang aku jika aku teruskan niat ini..
benarlah... kekuatan itu akan diperolehi bila kita dekat dengan Allah.. sabar dan solat.. 
bila diuji.. sabar dan solat...
itu yang aku pelajari..
bila ibu tercinta menghubungiku yang aku sudah kehilangan ayahanda tercinta..
tika anaknya masih mencari kekuatan..
tika anaknya tiada disisi..
tika anaknya jauh dari pandangan..
namun siapalah aku untuk menyalahi takdir.. yang membawa seribu hikmah..
perancangan Allah.. sangat teratur dan rapi..
kesedihan yang berlarutan akan membawa kebinasaan.. sedangkan dia disana.. hanya memerlukan doa aku sebagai anak.. lalu untuk apa ratapan ini.. yang akan membuat ayah terseksa..
jika itulah yang terjadi tika ini.. aku kira... akulah anak yang derhaka..
aku lah anak yang zalim..
akulah anak yang tak kenang budi..
yang hidup dengan membesar atas keringat ayah.. tapi tidak membawa manfaat apa2 untuk ayah..
jika itu yang aku buat saat ini.. ampuni aku ayah...


Alhamdulillah..
melalui peristiwa yang berlaku.. aku kira ia belum cukup untuk membuktikan kesungguhan aku untuk berhijrah semata2 nak cari redha Allah..
memang benar.. sukar hidup tanpa suasana tarbiyah.. dan melalui itu..
aku cuba mencari sahabat yang mungkin sepertiku.. mohon ditarbiyah..
tika tercari2..
sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar suara hati hambaNya..
yang tanpa diduga...


twin sayang


dia hadirkan sahabat yang aku anggap seperti twin..
indah perancangan Allah..
sungguh..
yang hadirnya... juga sedang diuji..
namun melaluinya aku mendapat kekuatan..
pentingnya hidup berukhwah...
yang hadirnya sentiasa ada.. bukan tika suka je..
bahkan amat diperlukan tika duka..
kerana disitu lah nilai sesebuah ukhwah..\
melaluinya.. aku pelajari banyak perkara..
soal emosi..
soal tindakan..
yang apa aku praktikan sampai sekarang..
sentiasalah bersangka baik dengan Allah..
kerana Dia punya rancana yang lebih baik..
bahkan tidak pernah terfikir oleh akal ini..
itulah Allah.. yang sangat sayang akan hamba2Nya..
syukran dear.. kerana sudi singgah dalam kehidupan ku ..
walau pun aku bukanlah antara dalam kalangan kamu..


apa yang aku harapkan.. kembalinya nanti ke negeri kelahiran.. 
menguatkan aku dari ujian seterusnya.. kerana.. bagiku.. ini.. hanya permulaan.. sedangkan perjalanan untuk ke destinasi itu masih jauh.. moga Allah mudahkan segalanya.. amin.. 

No comments: